Lurer du på hva en takstmann i Oslo koster? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen på takstmann, inkludert takstmannens oppgaver, ulike alternativer og hva du kan gjøre for å spare penger. Er det verdt det? Les vår guide, så unngår du å betale for mye!
En takstmanns jobb er å utføre takseringer, altså finne ut hvor mye noe er verdt, av for eksempel hytte, kjøretøy eller eiendom. Dette gjør takstmannen ved hjelp av skjemaer, rutiner og kunnskap. Takstmannen er en uavhengig part og er svært nyttig når man selger noe eller skal refinansiere et lån.
Når det kommer til taksering av eiendom og bolig vil både den tekniske tilstanden og markedsverdien være relevant. Takstmannen vil, med sin kunnskap om det lokale markedet, justere verdien på boligen. For at det skal skje på best mulig måte, er det viktig at man fremlegger all tilgjengelig dokumentasjon knyttet til boligen eller eiendommen. På den måten har takstmannen bedre forutsetninger til å gjøre en realistisk taksering.
Takstmann, eller "bygningssakkyndig" som det egentlig heter i dag, er ikke en beskyttet tittel, og derfor bør man forsikre seg om at takstmannen man vurderer har sertifisering. Vanligvis har takstmenn spesialisering innenfor ulike felt. Velg en som har lang erfaring og oversikt over gjeldende lover og regler innenfor området det gjelder. Denne artikkelen vil ta for seg taksering av bolig og eiendom, og her vil en takstmann med utdanning og erfaring fra byggebransjen være fordelaktig.
Ulike boligtakster du kan velge mellom:
Tilstandsrapport: En grundig rapport om boligens tekniske tilsand. Ikke obligatorisk ved salg av bolig, men den vil absolutt telle positivt. Det vil også være en stor trygghet for både selger og kjøper å ha en tilstandsrapport. Som selger slipper du å bli erstatningsansvarlig for feil og mangler som er dokumentert i tilstandsrapporten, og med de strenge kravene til utforming av rapporten kan du føle deg trygg på at alt blir avdekket. 1. januar 2022 kom det krav om mer detaljerte tilstandsrapporter, som følge av endringer i avhendingsloven.
Verditakst: En verdivurdering ut i fra antatt markedsverdi. Både megler og takstmann kan utføre dette, men også en nettkalkulator. Kalkulatoren gir derimot kun et estimat.
Boligsalgsrapport: Denne rapporten er basert på en detaljert sjekkliste og er en slags tilstandsrapport, i tillegg til å inneholde verdisetting. I likhet med tilstandsrapport i seg selv, representerer boligsalgsrapporten også en trygghet for både selger og kjøper.
Reklamasjonsrapport: En slik rapport minner om en tilstandsrapport, men her er det et klart fokus på ulike faktorer som kan by på konflikter i forbindelse med eierskifte av bolig. Rapporten er basert på teknisk dokumentasjon og befaring av takstmann.
Størrelsen på boligen eller eiendommen vil påvirke hvor mye takstmannens tjenester vil koste. Det vil naturligvis ta lenger tid å befare en stor enebolig i motsetning til en liten leilighet, og sluttsummen vil derfor bli høyere for eneboligen.
Videre vil prisene variere ut i fra hvilken tjeneste man ønsker fra takstmannen. Normalt sett er både tilstandsrapport og boligsalgsrapport dyrere enn verditakst og lånetakst. Prisene gjenspeiler omfanget av rapportene, da tilstandsrapporten og boligsalgsrapporten er grundigere utført.
For en tilstandsrapport på en leilighet i Oslo må man som regel ut med 7.000 – 20.000 kroner, avhengig av hvor sto den er. For en enebolig er prisen på om lag 10.000 – 20.000 kr, og for ekstra store boliger kan det bli over 25.000 kroner.
Når man bestiller en reklamasjonsrapport, er det vanlig å betale en avtalt timespris. Prisen per time ligger mellom 1.000 – 2.000 kroner. Dersom man skal reklamere på et utett baderom tar dette som regel 4-7 timer, og med en timespris på 1.500 kr vil dette gi en regning på 6.000 – 10.500 kr.
En verditakst ligger vanligvis på mellom 5.000 – 8.000 kroner for leiligheter, men starter gjerne på rundt 8.000 og kan bli vesentlig høyere for eneboliger.
Ved siden av prisen for selve rapportene, vil det også forekomme tilleggsutgifter. Man må eksempelvis betale for innhenting av nødvendig dokumentasjon, kjøre- og reisevei, arealoppmåling, befaring av ekstra boenheter (hybel/leilighet) og lignende tilleggstjenester.
Det kan som forbruker være utfordrende å få en oversikt over hva som er inkludert i prisen til de ulike takstaktørene. For noen er reisevei inkludert, imens andre tar seg betalt for dette. Videre er det ulike faktorer som ikke alltid inngår i prisen, som man bør sette seg inn i før man godtar et tilbud.
I tillegg til reisetid og befaring av utleieenheter, vil også utskrifter, befaring av kryploft, krypkjeller og garasje og innhenting av dokumentasjon være poster som kan føre til ekstra kostnader. En takstmann kan også tilby timepriser og pris for konsulenttjenester.
De fleste aktørene har offentlig tilgjengelige prislister, men hva som er inkludert i prisen vil ofte variere fra aktør til aktør. Det kan også forekomme at det blir brukt ulike benevnelser om ulike tjenester. Derfor vil det være lurt å be om pristilbud fra flere aktører der det tydelig kommer fram hva som inngår i prisene.
Verditaksten er et minimumskrav når man selger bolig. Det er ikke uvanlig at eiendomsmeglere tilbyr å utføre denne uten kostnader. Eiendomsmeglere har gjerne et bedre blikk over markedssituasjonen, der takstmannen har bredere kunnskap rundt det tekniske knyttet til boligen. Ved å la megleren kostnadsfritt ta seg av verditaksten knytter man seg til å selge ved hjelp av det aktuelle meglerfirmaet.
Verditaksten er en overfladisk vurdering som ikke går inn på den tekniske tilstanden til eiendommen, og den manglende informasjonen kan føre til konflikter i forbindelse med boligsalget. Derfor er det en stadig bredere oppfatning i meglerbransjen om at boligsalgsrapport utført av en takstmann også bør bli obligatorisk i forbindelse med salg av bolig. Takstmannen er i høyere grad en uavhengig fagperson som blir lønnet med eller uten salg, og derfor har ofte både kjøper og selger mer tillit til takstmannen. Ved å engasjere takstmann i tillegg til megleren kombinerer man fagkunnskap på en gunstig måte slik at kjøper og selger kan være sikker på en realistisk verditakst.
Det er flere ting man kan gjøre for å spare penger på takstmann. Først og fremst vil det å selv innhente nødvendig dokumentasjon gjøre jobben til takstmannen mindre omfattende. Dokumentasjonen man da bør ha klar er brukstillatelse, kjøpekontrakt, skjøte, kommunale avgifter, ligningsverdi, forsikringsbevis, målebrev, situasjonskart, tegninger for plan og fasade og dokumentasjon på oppussing gjort av fagfolk. Ved å selv gjøre jobben med å fremlegge dokumentasjon, sparer man takstmannen for dyrebar tid, da timesprisen vanligvis ligger på over tusen kroner.
Et annet råd for å spare penger er å benytte seg av anbudstjenester, for eksempel vår tjeneste her på Meglersmart. Da vil man kunne innhente tilbud fra ulike aktører, som gir deg mulighet til å sammenligne prisene og tilbudet. Når man sammenligner tilbud er det viktig å fokusere på hva som er inkludert i tilbudet og hva som kommer som eventuelle tilleggskostnader. For eksempel kan reiselengde utenfor kommune- eller fylkesgrensen føre til ekstra kostnader hos noen takstmenn. Ved å velge et takseringsselskap i nærheten av boligen din, vil du i tillegg til å spare kjørekostnader sikre at takstmannen har god kunnskap om det lokale markedet.
Man kan også spare penger ved at man har betalt for en verditakst av eiendommen. Dette kan nemlig gi fradrag på skatten i forbindelse med refinansiering av boliglån. Man må selv fylle ut dette i selvangivelsen under posten for gjeldsrenter. Det er da viktig å inkludere navnet på takstmannen og firmaet.
Et siste råd for å spare penger i forbindelse med boligsalg er at en grundigere rapport vil virke tryggere for kjøper og selger. En detaljert boligsalgsrapport eller tilstandsrapport vil minimere potensielle erstatningskrav og risikoen for konflikter knyttet til salget. Det kan også skremme bort potensielle budgivere dersom det ikke foreligger grundig informasjon om boligen, og dette kan føre til at du får lavere bud i budrunden. Derfor vil det å investere i grundig informasjon om boligen din ofte lønne seg.
En takstmann kan engasjeres i flere sammenhenger når man vil vite verdien av eiendommen sin. Det kan være aktuelt i forbindelse med forsikringssaker, lån eller refinansiering av lån, kjøp og salg av bolig eller arveoppgjør.
Selv om en eiendomsmegler kan tilby å utføre verditaksten, vil det likevel være lurt å inkludere en takstmann i prosessen. Dette er fordi en detaljert rapport utarbeidet av en fagkyndig takstmann vil skape trygghet hos både kjøper og selger. Selgeren vil da juridisk sett ha presentert informasjon om boligen til kjøperen, som ikke kan klages på i etterkant av salget. Kjøperen får med det en realistisk presentasjon av boligens tekniske tilstand, og vil lettere kunne vurdere når det er behov for å oppgradere aspekter ved boligen.
Det er ikke pålagt å engasjere en takstmann i forbindelse med salg av bolig. Om man ønsker kan man få utført minstekravet i form av en verditakst utført av en megler og kanskje spare noen kroner. Men å investere i en detaljert rapport fra en takstmann vil alltid telle positivt når man skal selge bolig. Rapporten vil signalisere trygghet for både kjøper og selger. Slik sett er det din økonomiske situasjon, og hva du og dine eventuelle framtidige kjøpere verdsetter, som bør bestemme om du engasjerer en takstmann.
Finn de beste eiendomsmeglerne til salg av bolig, verdivurdering eller takst.
Gjør smarte meglervalg